Friday, May 27, 2011

Manusia pertama sembuh sepenuhnya dari HIV-AIDS.

Inilah wajah Timothy Ray Brown yang dikatakan sembuh sepenuhnya dari HIV-AIDS. Adakah benar? mari kita baca dari terjemahan dibawah;

Timothy Ray Brown, 45, dari San Francisco Bay Area, dikatakan sebagai manusia pertama disembuhkan HIV-AIDS. "Saya fikir begitu," dia tenang memberitahu pewawancara temannya yang menanyakan apakah dia benar-benar sudah sembuh. 

Brown telah menghadapi kamera, mikrofon dan kit diagnostik sejak penerbitan sebuah kajian dari kes yang unik di jurnal Darah pada bulan Disember 2010. 

Para penyelidik yang dipimpin oleh Kristina Allers dan Gero Hutter di Charite Perubatan Universiti Berlin didokumentasikan apa yang boleh digelar sebagai satu mukjizat. 

Para rekonstitusi berjaya dari satu set sel darah putih yang memakan HIV dalam tubuh Brown adalah "sangat jarang" terjadi, mereka mencatat. 

Brown, yang diuji kembali HIV pada tahun 1995 di Jerman, kemudian didiagnosis dengan penyakit lain - leukemia atau kanser darah yang melibatkan peningkatan abnormal pada sel darah putih. 

Dia diperlakukan dengan transplantasi sel induk sumsum tulang - ubat untuk kanser darah. Sel-sel induk datang 
daripada penderma dengan mutasi gen langka yang melibatkan kekebalan terhadap HIV - lagi kejadian langka. 

 Mekanisme ini melibatkan khusus sel-sel darah putih yang disebut T CD4 + helper sel. Ketika bahan berbahaya seperti bakteria atau virus yang dikesan di dalam tubuh, sel-sel kekebalan akan merangsang sel-sel khas. 

Sel T penolong mengaktifkan lebih lanjut dan mengarahkan sel imun yang lain untuk melawan penyakit. HIV secara khusus menyerang sel T penolong, membuat tubuh tidak mampu melancarkan serangan counter melawan penjajah. 
Oleh kerana itu, pesakit AIDS menderita jangkitan mematikan yang lain. Para penyelidik di Berlin menunjukkan bahawa setelah tubuh terapi sel induk Brown sudah pemulihan CD4 + T sel pada tahap sistemik dan khususnya di mukosa usus sistem kekebalan tubuhnya. 

"Sementara pesakit tetap tanpa tanda jangkitan HIV," tulis mereka. Brown telah keluar mengambil ubat HIV-nya. Rahsianya adalah bahawa jika sel darah putih boleh dimanipulasi untuk keadaan di mana mereka tidak lagi dijangkiti atau dijangkiti oleh HIV yang bermaksud ubat fungsional. 

Para penyelidik, bagaimanapun, telah memberi amaran bahawa walaupun kajian menawarkan janji, itu bukan menyembuhkan pasti dari penyakit yang ditakuti - transplantasi yang berisiko, dan ini melibatkan transplantasi sangat langka. Brown adalah orang yang agak beruntung. 

Dia mengatakan dalam sebuah wawancara baru-baru ini yang muncul di media San Francisco tentang ubat-Nya: "Itu membuat saya sangat gembira - sangat, sangat gembira." 



2 comments:

RSHsmart on May 27, 2011 at 8:53 AM said...

info yg bermanfaat....nice post...

knb on May 30, 2011 at 1:04 AM said...

good post. just dead don't have medicine. support your nuff, kindly visit & suppport my blog :)

Post a Comment

 

Advertisement

Status

sitemeter

Cbox

MOBILE2GO Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal