Sunday, January 30, 2011

Lee Kuan Yew Menghina Islam?



Pernyataannya diterbitkan dalam sebuah buku baru, berjudul  Hard Truths To Keep Singapore Going. Beberapa fakta didalam penulisannya yang mengguris hati dan perasaan majoriti umat Islam serantau, samada Indonesia mahupun Malaysia.

Pemimpin Malaysia berkeras bahawa pandangannya salah, sementara Indonesia memiliki respon dibahagikan, dilihat dari komen diposting di halaman online surat khabar berbahasa Inggeris Jakarta Globe. Beberapa komen setuju dengan pandangan Mr Lee, sementara yang lain merasa bahawa ia seharusnya lebih peka terhadap Muslim.

Dalam buku tersebut,  Lee Kuan Yew membuat komen ketika diminta untuk menilai kemajuan multirasialisme di Singapura. 

"Saya harus berbicara terang menjadi nilai, tetapi saya tidak mahu menyinggung komuniti Muslim," kata MM Lee. 

"Saya pikir kami berkembang sangat baik sampai lonjakan Islam datang, dan jika anda meminta saya untuk pengamatan saya, masyarakat lain mempunyai integrasi lebih mudah - teman, perkahwinan campur dan seterusnya, India dengan China, China dengan India - dari Muslim. Itu hasil lonjakan dari negara-negara Arab, "kata bekas Perdana Menteri Singapura. 

"Saya akan mengatakan hari ini, kita dapat mengintegrasikan semua agama dan bangsa kecuali Islam. Saya fikir Muslim sosial tidak menyebabkan masalah, tetapi mereka berbeza dan berasingan, "tambahnya.  Lee Kuan Yew terus untuk berkongsi pengalaman tentang bekerja dengan ahli politik dari generasinya, dan bagaimana mereka mampu mengintegrasikan dengan baik antara satu sama lain, termasuk duduk untuk makan. 

Dia juga berkata, "Tetapi sekarang, anda pergi ke sekolah dengan Melayu dan Cina, ada segmen halal dan non-halal dan begitu juga, universiti-universiti. Dan mereka cenderung untuk duduk berasingan agar tidak tercemar. Semua yang menjadi jurang sosial. " 

Dia menambah bahawa ini menjadi sebuah "tabir" di kalangan masyarakat. Ketika ditanya tentang apa yang umat Islam boleh lakukan untuk mengintegrasikan lebih baik, dia menjawab, "Jadi kurang ketat pada peringatan Islam dan berkata, 'Oke, saya akan makan dengan anda."

Melihat kepada kenyataan beliau ini, dapatlah dirumuskan bahawa tahap pemikiran beliau masih di zaman tahun 60an dimana pengetahuan berhubung dengan Islam Masih baru, atau memang beliau tidak mahu mengetahuinya langsung. Mungkin EGO dengan pencapaian beliau semasa pemerintahannya atau seorang yang tidak mahu menerima kenyataan bahawa Beliau berada didalam persekitaran Umat Islam.


Read rest of entry

Friday, January 28, 2011

Google now in Malaysia..what next?

Ramai diantara kita telah mengetahui berita ini berikutan dengan perkembangan jumlah pengguna internet semasa di Malaysia. Pengguna Internet di malaysia meningkat  keangka 17juta dari jumlah keseluruhan penduduk seramai 27 juta. Malaysia adalah negara kedua dirantau ini selepas Singapura.

Namun dalam kegembiraan tersebut ada berita yang amat mengejutkan apabila Google dan salah seorang bloger terkenal telah disaman oleh tuanpunya restoran kari kepala ikan. Memang buat kita terkejut apabila membaca berita tersebut, semoga tak lah berpanjangan kes ni dan diselesaikan dengan cara yang terbaik.


Google and blogger sued by curry fish head restaurant 


KOTA KINABALU: The director of a fish head curry restaurant which is recommended by Lonely Planet is suing a blogger and Google for defamation.

Jothys Sdn Bhd director Tharumaraj Sivaperumal filed a RM6mil civil suit at the Kota Kinabalu High Court, naming blogger Poh Huai Bin as the first defendant and California-based Google Inc as the second defendant.

The suit filed on Monday is over allegedly defamatory statements made about Jothys Fish Head Curry 
Restaurant here which was posted in May last year by Poh, who is originally from Sibu, Sarawak and now resides in Kuala Lumpur. 

The company, which is represented by counsel Marcel Jude Joseph, is seeking exemplary or punitive damages and an order to restrain Poh from defaming the restaurant on the Internet.

The company is also seeking an order from the court to remove the offending articles from Google and other popular search engines used on the Internet.

The company claimed that the alleged defamatory statements published by both defendants would be injurious to its business.
Tharumaraj said he felt very let down when the blogger demeaned his fish head curry and banana leaf restaurant and urged the people to "avoid it like a bad case of herpes".

"There were many people who posted positive things about my restaurant in his blog but it was removed and only the negative chats were kept,'' he said, adding that he did not know the blogger.

On why he decided to sue Google, he said if one used Yahoo or other search engines, the offending blog does not appear immediately but in Google, it would show up first.

As a result of the defendants' action, Tharumaraj claimed he suffered losses and damages and his restaurant's reputation had been affected, both locally and internationally.

The plaintiff claimed that the restaurant, which opened in 1987, was known globally and had been reported as a well-known destination in Sabah in a global TV and book series known as Lonely Planet, which was an authority for tourists throughout the world.

The company also claimed that Google conducts business within the jurisdiction of Malaysian courts by reason of the fact that its search engine is used regularly by Internet users in the country.

When contacted, a Google official in Kuala Lumpur said the company could not comment on cases that were in litigation.
-The Star/Asia News Network

Ingin mengetahui siapakah Bloger tu, sila klik sini.
Read rest of entry

Tuesday, January 25, 2011

Le Tour de Langkawi 2011: Anuar Manan mula tunjuk belang.


Bukan riak tetapi itulah hakikatnya kini di Peringkat ketiga, idola lumba basikal lebuhraya negara menduduki tangga kedua dan berkongsi mata dengan pemenang tempat pertama A.Guardini. Diperingkat Asia masih Anuar adalah jaguh. Semoga berkekalan prestasi beliau bagi mengharungi peringkat yang berikutnya dan memenangi secara keseluruhan.
Terpancar keriangan diwajah bukan hanya Anuar sebagai pemenang kedua peringka ketiga dari Taiping ke Sitiawan, tetapi semua rakyat malaysia yang mengikuti perkembangan Le Tour de Langkawi.

Bangganya tidak terhingga apabila melihat ada dikalangan pelumba negara yang berada dikelompok hadapan. Memang masih terlalu awal kerana banyak lagi peringkat yang akan mereka tempuhi, lebih lebih lagi pendakian di Genting Highland yang kebiasaannya menjadi pengubah segala keputusan. Semoga Impian setiap pelumba dan rakyat Malaysia keseluruhan agar ada dikalangan pelumba negara beroleh selaku Johan keseluruhan, tidak hanya terbaik bagi kategori Asia.


Read rest of entry

Monday, January 24, 2011

Bloger Malaysia bertaraf Jutawan.


Amacam..Siapa diantara anda bercita cita ingin ketahap ini dan siapakah sebenarnya yang dimaksudkan bloger Malaysia bertaraf jutawan, berikut berita yang diperolehi:

Monday January 24, 2011

M’sian bloggers earn up to RM1mil annually


BLOGGERS and blog operators these days are able to chalk up revenues of up to RM1mil annually, according to Berita Harian’s front-page report.
According to the daily, bloggers, who post their personal accounts are now exploiting their blogs for business transactions or advertisement placements, earning an average monthly income of RM70,000.
The daily highlighted blogger Mira Abu Bakar, whose highest monthly income revenue through advertising revenue was RM12,000 in 2008.
Mira, who has been operating her blog Redmummy.com since 2005, earns an average monthly revenue of RM2,000.
She admitted that she had to declare her side income with the Inland Revenue Board (IRB) as she was unaware about it until she received an audit.
An IRB spokesman said online businesses including via Facebook were bound by the Income Tax Act 1967 and their income were taxable just like fixed income.
Nuffnang (M) Sdn Bhd manager Nicholas Chay said hat revenue of a blog depended on the number of viewers and visitors at a certain period.
He said popular blogs could earn huge profits because advertisements or product reviews posted.
Dengan berita ini semoga dapat membakar semangat semua bloger agar menuju kearah itu dan tidak pernah putus asa, berusaha dan berdoa semoga dimakbulkan...amin.
Tiada kejayaan tanpa pengorbanan dan rezeki tidak akan datang bergolek. Lima tahun bloger kesayangan anda berusaha sehingga kini ramai diantara new comer menjadikan redmummy sebagai idola. Belajarlah dari kesusahan beliau sehingga kini telah mengecapi kejayaan.
Read rest of entry

Tuesday, January 18, 2011

Mari bantu PDRM.


Hanya beberapa hari sahaja saya menulis berhubung dengan Jenayah melalui laman sosial di internet, kini marilah kita bersama membantu PDRM mengesan individu yang boleh menbantu kes yang melibatkan penipuan perbankan internet. Ayuh menyumbang sedikit untuk negara dengan membantu pihak PDRM mengesan individu tersebut, jangan pula bertindak bersendirian, cuma simpan nombor pegawai polis yang mengendalikan kes tersebut dan menghubungi beliau jika terjumpa.

Berikut adalah berita dari bernama:


KUALA LUMPUR: Polis Bukit Aman sedang mengesan seorang lelaki bagi membantu siasatan kes yang membabitkan penipuan perbankan internet. 

Menurut laman web Polis Diraja Malaysia (PDRM), lelaki yang dikenali sebagai Lim Kean Huat dengan nombor kad pengenalan 590429-10-5941 itu beralamat di nombor 12-2-1, Jalan 1/108C, Taman Sungai Besi.

Nama : Lim Kean Huat
No K/P : 590429-10-5941
Alamat : 12-2-1, Jln 1/108C, Taman Sg. Besi, 57100 Kuala Lumpur




Polis meminta orang ramai yang mengenali atau mempunyai maklumat mengenai individu tersebut untuk menghubungi Cif Insp Mohd Azuan Yasin di talian 03-26163839 atau 019-2002678. - BERNAMA
Read rest of entry

Kanak-kanak mereka cipta applikasi permainan di iPhone

Ada yang nak berkenalan dengan adik comel ni tak.

Rasa kagum dan tertarik dengan penemuan ini, seorang kanak- kanak yang berusia 14 tahun telah mencipta permainan yang menjadi pilihan utama  applikasi untuk dimuatturun di iPhone. Dalam usia sebegini sudah boleh bergelar jutawan, ini lah yang dinamakan rezeki...usia bukan lagi penghalang. Jika kita seusia Robert Nay, masa lapang kita lebih bermain dengan rakan-rakan sebaya sahaja.


Permainan yang direka oleh Robert Nay ini telah menjadi pilihan tertinggi muatturun aplikasi percuma di iPhone,  " bubble ball"  atau terus ke laman web beliau Nay Games.

Bayangkanlah jika setiap muatturun berharga 1sen sahaja dengan jumlah muaturun sehari kini mencecah ratusan ribu...tak dapek den nak bayangkan..Rumah Bosa..Keto Bosa...apo sajolah yang bosa-bosa....
Read rest of entry

Blackberry menapis laman porno di Indonesia.

Akhirnya RIM (Research in Motion) pengeluar Blackberry bersetuju mematuhi undang-undang dengan menapis laman-laman porno di Indonesia. Kerajaan Indonesia pernah mengugut akan memansuhkan perkhidmatan Blackbbery sebelum ini. Selain dari persetujuan menapis laman porno itu juga, beberapa perkara yang tidak dinyatakan.

Perjanjian ditandatangani diantara pengarah urusan RIM asia tenggara Gregory Wade didalam pertemuan diantara dan Pegawai kanan menteri komunikasi dan penerangan Indonesia.

RIM memohon untuk jangkamasa 100 hari atau 21 January bagi melaksanakan proses penapisan laman-laman porno tersebut.

Disamping itu juga pihak RIM diminta membuka pusat data dinegara tersebut bagi tujuan pemantauan keselamatan negara, serta pusat khidmat selepas jualan bagi penggunanya. Pengguna Blackberry di Indonesia kini mencecah 3juta.

Kenapa hanya blackberry, tidakkah jika mengguna talipon pintar lain masih boleh melayari laman lucah atau porno?..jawapannya lebih dari itu yang melibatkan tahap keselamatan serta ahli politik negara tersebut bukan sahaja di Indonesia malah Amerika Syarikat sendiri dan dimana jua negara yang menggunakan perkhidmatan Blackberry.

Semoga negara kita tidak mengikuti tindakan kerajaan Indonesia dan menggunakan mekanisma pemantauan yang berbeza.
Read rest of entry

Monday, January 17, 2011

Laman Sosial mudah menjadi sasaran penjenayah.


Sebagai ingatan kepada diri sendiri dan rakan pembaca semua, tidak perlu lagi menyesali segala kejadian yang berlaku akibat dari berhubung melalui laman jaringan sosial. Kata orang tua " menyesal dahulu - pendapatan, menyesal kemudian tiada gunanya lagi".


Penjenayah banyak mensasarkan masyarakat  Malaysia - melalui maklumat peribadi mereka yang diposting diFacebook.

Mereka mengambil maklumat seperti alamat, nombor telefon dan bahkan foto-foto untuk kejahatan bermula daripada perdagangan dadah , untuk “blackmail”  dan gangguan seksual.

Pakar keselamatan telah mengkritik dan menasihatkan rakyat Malaysia kerana terlalu tidak berhati –hati dalam menerima"persahabatan" permintaan dari orang asing.

Tahun lalu saja, sekitar 400 jenayah yang melibatkan untuk dilaporkan kepada kumpulan keselamatan cyber.

Kecenderungan ini membimbangkan kerana sebuah tinjauan antarabangsa tahun lalu mendedahkan bahawa Malaysia mempunyai paling banyak teman di laman jejaring sosial seperti Facebook dengan rata-rata setiap 233 - dan menghabiskan sampai sembilan jam setiap minggu.

Read rest of entry

Saturday, January 15, 2011

No more book but iPad.


Bukan lagi hayalan atau imagenasi kerana sudah menjadi kenyataan kerana di Singapura, empat buah sekolah telah memulakan projek perintis ini. Pelajar hanya membawa sebuah iPad kesekolah bagi menggantikan buku teks dan buku tulis. jika selama ini kebanyakan dari kita sebagai ibu bapa merintih kerana melihat bebanan jumlah buku teks dan buku tulis yang dibawa oleh anak-anak kita kesekolah, mungkin didalam waktu yang terdekat ini hanya membawa sebuah komputer riba atau tablet sahaja.

Berikut adalah berita yang diperolehi:

Empat sekolah di Singapura mula mengedarkan peralatan iPad Apple kepada pelajar dalam usaha membebaskan mereka daripada bebanan membawa buku teks dan nota.

Sekolah Tinggi Perempuan Nanyang membelanjakan kira-kira RM320,500 membeli 50 unit iPad untuk 140 pelajar serta 10 guru dalam projek percubaan berkenaan.


Pengguna iPad diberi kemudahan sambungan ke Internet untuk memuat turun bahan bacaan dan pembelajaran yang diperlukan.


Ia turut digunakan sebagai tempat catatan serta latihan.


Pelajar sekolah itu, Chloe Chen, 14, berkata kemudahan itu sangat praktikal baginya.


“Guru hanya menyatakan laman sesawang tertentu untuk kami layari dan serta-merta proses pembelajaran dapat dijalankan,” katanya.



Dekan kemasukan sekolah berkenaan, Seah Hui Yong, berkata iPad dipilih kerana ia sesuai dengan kaedah pembelajaran terkini.



Pelajar juga, katanya, lebih bebas belajar sendiri berbanding terpaksa bergantung kepada guru semata-mata melalui pembelajaran konvensional.


“Ia bukanlah kerana alat itu, tetapi disebabkan kelebihan yang ada padanya.



“Jika nanti ada alat lain yang lebih baik, kami akan beralih menggunakannya pula,” katanya.




Selain Sekolah Tinggi Perempuan Nanyang, turut menggunakan iPad adalah Sekolah Menengah Tampines, Sekolah Rendan Nanhua dan Sekolah Menengah Dunman. - Reuters


Bayangkanlah teknologi masa hadapan dimana anak-anak diperingkat tadika lagi telah diasuh menggunkan teknologi berasakan komputer. Sebagai ibu-bapa alaf baru, kita perlu bersedia kepada apajua perubahan didalam teknologi pembelajaran anak-anak kita. Teknologi pendidikan melalui IT ternyata berkesan impak kepada kecemerlangan anak-anak, namun harus disusuli dengan bimbingan dan panduan, tidak lupa jua pemantauan dari ibu bapa sendiri.

Kita akan mungkin melihat tugas seorang guru lebih mencabar kerana pelajar lebih peluang untuk mendapatkan maklumat terkini atau jika tiada kerjasama guru serta ibu bapa dirumah maka lain pula ceritanya. Walau bagaimanapun kita perlu melihat dari sudut positif bahawa teknologi pendidikan masa hadapan kearah teknologi IT bagi melahirkan pelajar yang cemerlang dan terbaik. Jadi...apakah peranan kita sebagai ibubapa bagi menentukan tahap keselamatan mereka belajar?
Read rest of entry

Wednesday, January 12, 2011

Inovasi iPhone untuk dimakan.

Anda peminat iPhone, atau bahawa siapa pun peminat makanan ringan yang luar biasa penampilannya, sekarang boleh mendapatkan menikmati secara khusus- versi dimakan dari peranti milik Apple Green Gables. sayangnya hanya terdapat diJepun.

Kumiko Kudo, pemilik 44 tahun dari kafe, telah mereplikasi smartphone ikon semenjak pelanggan memintanya untuk membakar kek iPod Touch untuk ulang tahun.

Mengira bahawa 'peranti' untuk iPhone, pelanggan itu tetap senang dan menyebarkan berita khusus kafe melalui Twitter.

Menurut Asahi, Kudo dijemput untuk bertemu Presiden Softbank Masayoshi Anak dan menyerahkan cookies. Teleco Softbank menyebarkan iPhone di seluruh Jepun, beliau  dan anaknya adalah salah satu pengusaha  terkemuka Jepun.

Anaknya telah sudah membuat komen melalui Twitter feed nya betapa dia menginginkan kuih iPhone,dan menjawab "Saya sangat gembira. Aku tidak mungkin makan ini."

Hanya 20 cookies iPhone dihasilkan pada sehari. Kos setiap cookie berharga ¥ 2.730 ($ 33) lebih kurang RM100.00 la...

Kudo mengatakan ia telah berusaha untuk membakar sebuah cookies iPad, tetapi " mendapati terlalu besar, berat dan sukar untuk membuatnya."

Tidak ada port USB pada versi-nya yan akan kelihatan lebih menarik.

Ya..macam-macam perkara yang menjadi kegilaan peminat iPhone, cuma dinegara kita setakat ini hanya kelihatan anak-anak membawa tabung air Talipon Bimbit kesekolah.
Read rest of entry

Tuesday, January 11, 2011

Motorola Xoom : first with dual core processor.



Latest for this year tablet from Motorola, a Motorola Xoom with duo core processor and operating system power by Google Android 3.0, lets find out more about this model.
 
Motorola XOOM™: Redefining the Tablet Experience
Motorola XOOM is redefining what a tablet experience can be as the world’s first device to run Android 3.0 Honeycomb, Google’s powerful operating system designed specifically for tablets and featuring the latest Google Mobile Innovations. Motorola XOOM also comes with support for Adobe® Flash® Player, allowing you to browse the web with full access to Flash sites, videos and games. Enjoy all of this on the Motorola XOOM’s 10.1” HD widescreen display, enabling HD video content that’s richer and clearer than ever before.

Beyond the Next Generation
Motorola XOOM is uniquely equipped to support an always evolving tablet experience. Offering 3G wireless access that can be upgraded to super-fast 4G LTE, and powered by a dual core processor with each core running at 1 GHz, delivering up to two GHz of processing power, Motorola XOOM delivers performance that’s twice as fast at web browsing as the leading competitor on the market today. Thin, light and powerful, it’s easy to hold, easy on the eyes and goes anywhere you do with the connectivity and performance to support the latest features, software and functions as soon as they’re released.
Surf. Watch. Play. Connect.
Motorola XOOM is the first tablet to feature the latest Google Mobile innovations, including Google Maps 5.0 with 3D interaction, access to over 3 million Google eBooks and Google Talk with video and voice chat. And as a gamer, you can experience Motorola XOOM’s rich graphics at lightning-fast speeds with games that leverage the built-in gyroscope and accelerometer.

Work with Ease
Motorola XOOM lets you stay connected to work from anywhere through the country’s largest 3G network from Verizon Wireless. You can check personal or Exchange corporate email, view calendars and even send meeting notices. Not to mention that information is brought straight to your home screen with live, scrollable widgets. Open documents, spreadsheets and presentations, edit them on a virtual QWERTY or the Motorola Bluetooth® Wireless keyboard, and send them back lightning fast.

Power Accessories beyond the Charger
Motorola XOOM has a wide range of accessories to expand its power and capabilities. The “smart docks” are no longer just a place to charge your device; they make Motorola XOOM a portable play and work station that fits your lifestyle. The Standard Dock can be used for watching video content or listening to music through external speakers as the device charges. The Speaker HD Dock allows you to send HD content directly to your TV or blast your tunes without attaching external speakers.
Create and Share
Motorola XOOM is ready to document your adventures. It includes a rear-facing 5 megapixel camera with flash that captures video in 720p HD. View and edit your photos and video immediately, then display them on the 10.1” HD screen or on any HDTV with HDMI connectivity. Post your creations straight to YouTube, Picasa, and Facebook® or engage with friends and family through Motorola XOOM’s front-facing 2 megapixel camera designed for video calling.

Motorola XOOM Tablet Specification
OS
Android 3.0 Honeycomb
Differentiation
Larger display in smaller form-factor, 1080p HD support, first tablet with Honeycomb software, dual-core 1GHz processor, and a wide range of docking options
Dimensions
249.1mm (h) x 167.8mm (w) x 12.9mm (d)
Display
10.1” 1280x800 resolution
Weight
730 g
Processor
NVIDIA® Tegra™ 2: 1GHz dual-core processor
Battery
Up to 10 hour video playback
Connectivity
3.5mm, micro USB 2.0 HS, Corporate Sync, Wi-Fi 2.4GHz & 5GHz 802.11b/g/n, Bluetooth 2.1 + EDR + HID
Network
3G, 4G LTE upgradeable, 802.11n w/Personal Hotspot
Messaging/Web/Apps
Email (Corporate Sync, Google Mail, POP3/IMAP embedded, Push Email, Yahoo Mail) , WebKit w/ Flash
Audio
AAC, AAC+, AMR NB, AMR WB, MP3, XMF
Video
720p capture/1080p playback/streaming, H.263, H.264, MPEG4
Camera
5 MP rear-facing camera with dual LED flash/2MP front-facing camera
Memory
32GB on board user memory, SD card support after software update, 1GB DDR2 RAM



Read rest of entry

Monday, January 10, 2011

2011 - an ERA for Tablet.

Sejak 2010, Apple Inc. mempelopori teknologi Tablet dengan kelahiran iPad yang benar-benar menjadi fenomina serta igauan para peminat IT. Ramai yang beranggapan bahawa kejayaan ini tidak akan berkekalan kerana beberapa kelemahan diperingkat awal pemasarannya namun ianya tidak menjadi kenyataan kerana kini iPad sentiasa menjadi buah mulut golongan remaja malah ahli korporat untuk memilikinya. Dapatlaj dirumuskan bahawa memang berbisa sentuhan di iPad ini.

Samsung tidak ketinggalan ingin memberikan saingan kepada Apple dengan kelahiran satu-satunya tablet yang lebih kecil dan tidak kurang jua hebatnya iaitu Samsung Galaxy Tab. Saiz yang kecil dan lebih senang dibawa di jana kuasakan oleh Android bagi sistem operasi aplikasinya/


Blackberry juga tidak ketinggalan didalam persaingan ini dengan mengeluarkan Blackberry Playbook.


Yang terkini di tahun 2010, lahirlah motorola xoom yang satu-satunya pada ketika ini menggunakan dual-core processor dan Android 3.0.
Mungkinkah era Talipon Pintar mula pudar selepas ini dengan kebanjiran produk tablet selepas ini, namun jawapan nya terletak kepada anda sebagai  pengguna.
Read rest of entry

Sunday, January 9, 2011

YTL communications: Liputan 4G kesemua Universiti Tempatan

YES.my, pengendali internet dengan suara mobil 4G bercadang meluaskan liputannya kesemua university awam tempatan serta Institusi pengajian tinggi awam tempatan didalam tahun ini.

Didalam kenyataannya,YTL Communications menyatakan Universiti Sains Malaysia (USM) Penang, telah menjadi satu satunya universiti didalam negara yang berjaya dibekalkan sepenuhnya teknologi 4G.

USM dengan keluasan 240 hektar kampus utama telah diliputi komunikasi data dan suara  teknologi 4G sepenuhnya dan 20,000 pelajar boleh mengakses  tanpa wayar jalurlebar 4G.

USM merupakan yang pertama diantara 20 Universiti Awam didalam negara yang dibekalkan Teknologi 4G oleh YTL Communications melalui program inisiatif rakan kongsi pendidikan bersama dengan Universiti dan institut pendidikan tinggi didalam negara.


Sumber - Bernama.
Read rest of entry

Wednesday, January 5, 2011

Tips : Keywords at upload image

Saudara ..Dalam dunia blogging ini,salah satu yang menjadi impian setiap bloger agar lebih ramai pengunjung ke blog beliau. Terutamanya pengunjung baru disamping tidak lupa juga pengunjung harian yang sudah menjadi rakan atau sahabat bloger. Namun bagaimana menrealisasikan impian itu?

Salah satu yang menjadi pemangkin kepada jumlah terjahan ke blog kita adalah melalui keyword, ianya mestilah unik dan menjadi pilihan utama atau muka depan di SEO (Search Engine Optimize). Samaada di carian Google, Yahoo, Bing ataupun si Musang Mozila Fox. Disamping Itu ada satu lagi yang mungkin kita lupa segala photo yang dimuat naik (upload photo/image) hendaklah disertakan nama yang unik dan menjadi tumpuan pencari dicarian Image, samada Google mahupun yahoo. Dengan katalain, segala photo yang ingin di muatnaik hendaklah disimpan (save) dengan nama yang sepenuhnya, bukan nama pendek atau shotform sahaja.

Sebagai salah satu contoh Photo ini yang telah di simpan (save) sebelum dimuatnaik (Upload) sebagai “ Malaysia Juara suzuki Cup”. Mengambil peluang diatas kehebatan pasukan bolasepak negara pada masa itu.


Dan lihatlah keberkesanannya,



Saya hanya ingin berkongsi pandangan serta pengalaman, sebagai panduan kepada semua. Tanamkan satu sikap ingin Berjaya sebagaimana Bloger elit yang lain, jangan putus asa dan setiasa berusaha. Mesti peka dengan perkembangan semasa dan terus menulis kerana “usaha tangga kejayaan”.
Read rest of entry

Sukan Malaysia : ada suka dan duka..

Didalam suasana kegembiraan kita memenangi Piala Suzuki 2010, Pasti ramai yang terkejut dengan perletakan jawatan Dato Misbun Haji sidek sebagai jurulatih perseorangan pasukan Badminton Malaysia. Memang mengejutkan kerana berkemungkinan tekanan dari pihak yang tertentu kesan daripada kekalahan di beberapa kejohanan. Langkah tersebut disusuli pula Datuk Lee Chong Wei keluar dari BAM.

Tidak dinafikan hubungan erat misbun dan Chong Wei dengan memerhatikan setiap gambar tersebut..mungkin boleh dikatakan ibarat bapa dan anak..paling tidakpun anak didik. Siapa boleh menafikan komitmen misbun melatih Chong Wei sehingga menjadi pemain nombor satu Dunia walaupun ada suara sumbang menyatakan  sebaliknya. Cuba lihat dan perhatikan....apakah penggantinya dapat menandingi misbun kelak, hubungan ini lebih dari jurulatih dan pemain dan inilah rahsia kejayaan pemain sama sepertimanan hubungan Rexy dan pemain Double negara...












Bukankah ini melebihi tahap jurulatih dan pemain.

Apa jua yang terjadi diharap pihak BAM dapat menyelesaikannya demi untuk negara, kerana keharmonian akan melahirkan kejayaan. Kia memang mahukan kemenangan tetapi bagaimana untuk mencapainya.. 

bukan dengan menunding jari mencari kesalahan orang lain









Read rest of entry
 

Advertisement

Status

sitemeter

Cbox

MOBILE2GO Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal