Bank Negara Malaysia (BNM) telah memberi amaran e-mel yang bertujuan untuk menipu orang ramai ke dalam mendedahkan butiran perbankan peribadi mereka.
Satu kenyataan yang dikeluarkan oleh bank pusat Khamis berkata e-mel, yang mendakwa dari Bank Negara, menggesa rakyat untuk mengemaskinikan butiran akaun mereka melalui pautan yang disediakan.
"Tujuan mangsa menerima e-mel kononnya daripada BNM, memberitahu mereka bahawa BNM mengumpul maklumat perbankan peribadi untuk mengemaskini pangkalan data. Mereka akan diminta untuk klik sama ada di pautan atau membalas email secara langsung.
"Apabila mangsa klik pada link yang disediakan dalam e-mel, mereka diarahkan ke laman web palsu yang meminta pendedahan maklumat kewangan peribadi seperti kad kredit atau debit butiran termasuk kod pengesahan kad atau nombor pengenalan peribadi (PIN)," kata kenyataan itu .
BNM berkata institusi kewangan, termasuk pengeluar kad kredit dan BNM dan semua institusi perbankan tidak akan meminta maklumat perbankan peribadi apabila menghubungi pelanggan, sama ada melalui panggilan telefon, SMS atauemel.
Orang yang telah menerima emel seperti dinasihatkan untuk menghubungi bank masing-masing atau menghubungi Persatuan Bank-Bank Malaysia (ABM)perkhidmatan bebas tol di 1-300-88-9980.
Untuk maklumat lanjut mengenai aktiviti-aktiviti penipuan kewangan, melawat tapakpenipuan kewangan amaran pada http://fraudalert.bnm.gov.my.
Orang ramai juga boleh menghubungi BNMTELELINK (Pusat PerhubunganPelanggan) di 1-300-88-5465 atau e-mel kepada bnmtelelink@bnm.gov.my untuk sebarang pertanyaan.
2 comments:
well done info berguna tuk org yg jarang bace paper n tgk berite mcm sy :)
Semua org perlu tahu ttg info ni.. Bahaya bila terkena nanti...
Post a Comment