Wednesday, June 1, 2011

Awas : Penggunaan telefon terlalu lama menyebabkan kanser.

Hangat memperkatakan radiasi dari sebuah kilang yang masih belum memulakan operasi ditempat saya, namun tanpa kita sedar didalam kehidupan seharian kita berdepan dengan kesan radiasi dari telefon Bimbit yang mungkin boleh dalam kategori yang sama “karsinogenik bahaya”  dari kesan ekzos injin kenderaan dan kloroform.

WHO. Pertubuhan kesihatan dunia sebelum mengumumkan pada selasa lalu telah meyakinkan kita bahawa tiada kesan yang mengugat tahap kesihatan pengguna telefon bimbit namun satu pasukan 31 saintis dari 14 negara termasuk Amerika Syarikat membuat keputusan setelah meninjau kajian keselamatan penggunaan telefon bimbit.
Pasukan ini mendapat cukup bukti bagi mengkategorikan pendedahan peribadi sebagai “kemungkinan Karsinogeni bagi manusia”


Apa itu artinya bahawa kajian jangka panjang sekarang ada belum cukup dilakukanuntuk membuat kesimpulan yang jelas jika radiasi dari telefon selamat, tetapi ada cukup data yang menunjukkan Sambungan kemungkinan bahawa pelanggan haruswaspada.

"Masalah terbesar yang kami miliki adalah bahawa kita tahu kebanyakan faktor persekitaran mengambil beberapa dekad paparan sebelum kami benar-benar melihat konsekuensi," kata Dr Keith Black, ketua neurologi di Cedars-Sinai Medical Center di Los Angeles.

Jenis radiasi yang keluar dari telefon yang disebut non-pengion. 
Hal ini tidak seperti sinar-X, tapi lebih seperti microwave oven bertenaga sangat rendah.

"Apa radiasi gelombang mikro tidak dalam hal yang paling sederhana adalah sama dengan apa yang terjadi pada makanan di microwave, memasak dasarnya otak Jadi di samping. Untuk mengarah ke pembangunan kanser dan tumor, mungkin ada berbagai macam kesan lain seperti fungsi memori kognitif 
, kerana memori lobus temporal adalah di mana kami simpan telefon kita. "

Suara-suara itu mendesak hati-hati untuk pelanggan mendapatkan lebih keras dalam beberapa tahun terakhir.
Badan Lingkungan Eropah telah mendorong untuk kajian lebih lanjut, mengatakan telefon boleh sama besar risiko kesihatan masyarakat seperti merokok, asbes dan petrol bertimbal. 
Ketua sebuah lembaga kajian kanser terkemuka di University of Pittsburgh menghantar memo kepada semua pekerja mendesak mereka untuk menyekat penggunaan telefon bimbit kerana kemungkinan risiko kanser.

"Apabila anda melihat perkembangan kanser - terutama kanser otak -. Itu memakan masa yang lama untuk membangunkan saya pikir itu adalah idea yang baik untuk memberikan semacam amaran awam bahawa paparan jangka panjang terhadap radiasi dari telefon anda mungkin boleh 
menyebabkan kanser, "kata Dr Henry Lai, kajian profesor di bioteknologi di University of Washington yang telah mempelajari radiasi selama lebih dari 30 tahun.
Hasil dari kajian antarabangsa terbesar di dalam telefon dan kanser dikeluarkan pada 2010. Hal ini menunjukkan peserta dalam kajian yang menggunakan telefon selama 10 tahun atau lebih telah dua kali ganda tahap glioma otak, jenis tumor.Sampai saat ini, belum ada kajian jangka panjang mengenai kesan penggunaan telefon bimbit di kalangan anak-anak.

"Anak tengkorak dan kulit kepala lebih tipis Jadi radiasi boleh menembusi lebih dalam ke otak anak-anak dan dewasa muda sel-sel mereka. Membagi tahap yang lebih cepat, sehingga kesan dari radiasi dapat lebih besar .."
kata Black dari Cedars-Sinai Medical Center.

Pengeluar banyak telefon popular sudah memberi amaran pelanggan untuk menjaga peranti mereka jauh dari tubuh mereka.

Apple iPhone 4 arahan keselamatan mengatakan untuk paparan radiasi pengguna untuk tidak melebihi pedoman FCC, "Apabila menggunakan iPhone berhampiran tubuh anda untuk panggilan suara atau untuk penghantaran data wayarles melalui rangkaian perkhidmatan, tetap iPhone sekurang-kurangnya 15 mm (5 / 8 inci) dari badan. "

Blackberry Bold menyarankan pengguna untuk, "menjaga peranti BlackBerry sekurang-kurangnya 0.98 inci (25 mm) dari tubuh anda apabila peranti BlackBerry penghantaran."

1 comments:

Abang Long on June 7, 2011 at 3:46 PM said...

Salam...punca barah ada di mana2 termasuk akibat dari radiasi semasa penggunaan handphone yang terlalu lama. Mungkin barah yg lebih teruk ialah barah minda di mana pengguna handphone terlalu taksub menggunakannya untuk telefon, chatting (messenger), facebook, internet browsing hinggakan semasa solat pun handphone berbunyi-bunyi dengan lagu2 merdu pilihan..huhu

http://abanglongonline.blogspot.com/2011/06/berbohong-untuk-kebaikan.html

Post a Comment

 

Advertisement

Status

sitemeter

Cbox

MOBILE2GO Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal