Thursday, June 16, 2011

Malaysia susun langkah keselamatan mengatasi serangan penggodam keLaman Web milik kerajaan.

Kerajaan Malaysia telah menyusun strategi bagi menangani serangan penggodam keLaman Web rasmi milik kerajaan melalui Mampu ( Malaysian Administrative Modernisation and Management Planning Unit ) berserta MCMC ( Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Komision ) dan beberapa agensi yang berkaitan keselamatan. Paling mengejutkan apabila laman Web rasmi www.malaysia.gov.my telah diceroboh oleh kumpulan haker yang tidak dikenali. Sejauhmana keberkesanannya tidak perlu kita ragui lagi.


Dengan menggunakan kod "Operation Malaysia", kumpulan Penggodam luarnegara yang tidak dikenali mensasarkan portal dalam talian kerajaan Malaysia dari Rabu GMT 1930 untuk membantah tindakan kerajaan Malaysia menapis laman web serta yang terbaru menyekat 10 tapak laman web perkongsian fail termasuk untuk menapis laman WikiLeaks wisel-blower.

Kerajaan menyifatkan perbuatan jenayah siber ini merupakan salah faham akibat dari langkah kerajaan yang terpaksa mengharamkan laman web tersebut, walaupun begitu pemilik laman Web tersebut boleh membuat rayuan kepada MCMC untuk pelepasan.

Apa jua faedah kepada penggodam ini sehingga bukan hanya Laman Web negara namun dengan bangganya berjaya menggodam laman web milik IMF. Siapa Dalang disebalik semua ini? Apa faedahnya? adakah mereka bangga dengan perbuatan jenayah yang dilakukan. Sebelum Malaysia, kumpulan penggodam ini juga berjaya menyerang laman web di negara Syria, Tunisia, Mesir dan India.

Budaya Internet tiada menjadi halangan diMalaysia, namun jika terlibat dengan jenayah Siber maka berhadapan pula dengan undang-undang dan hukuman.

0 comments:

Post a Comment

 

Advertisement

Status

sitemeter

Cbox

MOBILE2GO Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal