Friday, June 24, 2011

Eksklusif : Persidangan Penggodam Kanak-kanak.

Tajuk yang menarik dan menggerunkan sesiapa sahaja, apabila seorang remaja ditangkap gara-gara menggodam beberapa laman portal kerajaan seluruh dunia. Menyedari hakikat bahawa kanak-kanak atau remaja genius ini manggunakan kemahiran yang tidak dijangka kearah keburukan maka satu persidangan kearah menjadi penggodam yang tidak melanggar undang-undang telah diadakan diAmerika Syarikat. Menuju ke ERA siber tanpa sempadan, seharusnyalah diberikan pendedahan serta bimbingan kepada kanak-kanak yang sememangnya celik IT, bukan sahaja bagaimana menggunakan komputer serta aplikasinya tetapi kesan akibat perbuatan melampai batasan termasuk perlanggaran undang-undang negara. 

BOSTON (Reuters) - Kanak-kanak semuda lapan tahun dijemput ke Las Vegas musim panas ini untuk mengetahui cara terbaik untuk menjadi seorang hacker - asalkan mereka tidak menipu, mencuri atau melakukan jenayah lain.

Yang pertama kali Defcon Kanak-kanak persidangan pada bulan Ogos adalah peluang untuk anak-anak antara lapan dan 16 untuk mempelajari kemahiran penggodam komputer, serta melindungi diri mereka daripada serangan siber.

Ia juga akan memberi peluang kepada agen persekutuan AS ke saiz sehingga anak-anak muda celik teknologi yang boleh membentuk generasi pejuang jenayah digital.

Polis, ejen risikan, pegawai tentera dan perunding bekerja untuk mereka telah lama menghadiri serta diambil dari Defcon, perhimpunan terbesar dunia hacker yang diadakan di Las Vegas setiap musim panas.

Pada tahun ini, di tengah-tengah serangan siber berprofil tinggi sebagai sasaran antara Google Inc untuk Tabung Kewangan Antarabangsa, penganjur Defcon berpegang Kanak-kanak Defcon on August 6 dan 7 di samping persidangan utama.

Satu matlamat Defcon Kanak-kanak adalah untuk meyakinkan kanak-kanak dari 8 usia ke 16 yang ia sejuk menjadi "topi putih," atau penggodam kebajikan yang menggunakan kemahiran komputer untuk memerangi jenayah.

"Hitam topi," sebaliknya, kerja di sebelah gelap Internet, menggunakan kemahiran mereka mencuri wang, identiti dan lain-lain melakukan perbuatan-perbuatan jahat.

"Hacking bukan hanya keseronokan dan permainan. Ia bukan mengenai pecah ke dalam sistem," kata seorang yang 16 tahun berlalu mengendalikan penggodam "FS."Dia akan mengajar kanak-kanak Defcon bagaimana untuk melindungi terhadap pengintip internet yang menghidu rangkaian wayarles untuk data swasta.(Www.defconkids.org).

"Ia adalah mengenai mendapatkan diri sendiri dan orang di sekeliling anda," kata FS, siapa yang dibayar oleh syarikat-syarikat untuk menjalankan ujian penembusan, yang pecah ke dalam rangkaian komputer untuk mendedahkan kelemahan.

Seperti banyak hacker, FS menggunakan mengendalikan dan bukannya nama sebenar untuk melindungi dirinya dari menjadi sasaran oleh topi hitam.

Nama-nama tersebut mempunyai makna khas untuk penggodam yang sering menyimpan rahsia kepentingan mereka. FS berdiri selama empat puluh tujuh, yang kod untuk singkatan nama sebenar, yang FS enggan mendedahkan.

2 comments:

PenDekAr LauT on June 25, 2011 at 12:10 AM said...

Wahh.. Hebat2.. Entry yg menggegarkan jiwa.Bijak2 anak muda generasi sekarang..

matdin on June 25, 2011 at 2:18 PM said...

wuah!! dah pandai-pandai semuanya he2..

Post a Comment

 

Advertisement

Status

sitemeter

Cbox

MOBILE2GO Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal